Alla inlägg den 11 mars 2015

Av karro - 11 mars 2015 17:30

Bönbiffar med fetaostkräm 2 port


300 g mixade bönor (ex. kidney/borlotti/svarta)

½ gul lök

1-2 vitlöksklyfta

1 tsk tomatpuré

1 ägg

1 msk sambal oelek

örtsalt, paprika- och cayennepulver, grovmalen svartpeppar

1-2 msk potatismjöl (alt. 2 kokta, mosade potatisar)


0,75 dl fet creme fraiche

150 g fetaost

salt och svartpeppar


Mixa alla ingredienser, smaka av med kryddorna och gör smeten lite fastare med mjölet. Låt stå och tjockna medan du gör fetaostkrämen. Stek tunna biffar på mediumvärme tills de stelnat och fått färg, ca 2 min på varje sida. Servera med krämen och en krispig sallad på ruccola, rårivna morötter, gurka och körsbärstomater. 

Voíla!


Av karro - 11 mars 2015 14:15

Jag vet att jag fixar det mesta. Det är skönt att röra på sig, det är härligt att laga bra mat och jag har inget problem med "kvällssug" som tycks vara ett vanligt problem.


Men det finns en sak som gör hållbar viktminskning till ett Mount Everest för mig - socker. Jag är en extrem sockerjunkie med ett sötbehov utan dess like. Det är värst på eftermiddagarna när energin tryter och det är ett påtagligt problem i mina sociala relationer där FIKA är en central del av umgänget. Förut när jag försökt gått ner i vikt har jag tillåtit en godisdag i veckan eller kalasfika när folk fyller år, ok till påskäggsfyllnad och chokladaskrensning på julafton. Allt sånt har lett till att suget som jag kanske lyckats jaga bort under ett par veckor PANG, tränger sig på igen och innan jag vet ordet av har kalaskakan förvandlats till skafferilänsning till frukost. 


Den här gånger är det stopp. Helt stopp. Jag gruvar mig redan. Jag kommer få utstå kommentarer om att jag är "otacksam" när mamma ägnat tre timmar åt en efterätt eller att jag är "extrem" när vännerna dukar fram nybakta bullar. Att försvara sig då när jag innerst inne egentligen bara vill PRESSA in godsakerna i munnen känns kämpigt. Påsken är i antågande och min familj är sötsaksexperter när det kommer till högtider. Särskilt i år när bonusbarnet är med. Jag kommer vara på dåligt humör och det känns förjävligt.


Men jag har inte tänkt misslyckas denna gång. Kvarg och bär är svingott och duger perfekt för mig till dessert/fika/what have you. Det är bara att stålsätta sig. Dag för dag. I detta livet.


Av karro - 11 mars 2015 07:50

Okej. Första dagen är över och idag är fortsättningen på detta livet. Igår var peppen på max! Promenerade i totalt två timmar, skapade pepp-blogg, lagade både lunch och middag i hälsosam anda och höll kcal-intaget under 1500. Booya! 


Idag är motivationen kanske inte lika högtflygande, men jag är sugen på äggröran och kvargburken som väntar för frukost. Strålande sol ute här i Norrland så en långpromenad idag borde gå lättare än i snöregnandet igår. Jag lurar dock redan på dagens mat och inser att jag borde börja med matplanering. Köra veckomatsedel här hemma för att underlätta. Inventera kyl och frys, lägga upp en plan och handla minimalt. Vem vet, kanske jag sparar in en och annan matslant också mitt i alltihop. Win-win.


Hur jag boostar peppen så här i startgropen? Jag spanar Biggest Looser på play till frukosten! 

Presentation


Välkommen hit!
Jag är en glad och rultig person som bestämt mig för att sluta få skavsår på insida lår och bli av med kärlekshandtagen, därför startar jag denna peppblogg. Häng på och se resultaten!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards